Florida Atlantic University

Beyond the Headlines: Turkey’s New Lira

An Assignment Submitted To

Dr. Hanne

Department of History

by

David Ryan Glauber

Modern Middle East History
Davie, FL

13 April 2005



Glauber 1

Beyond the Headlines: Turkey’s New Lira

For decades, hyperinflation has plagued the Turkish Lira, with inflation, at one
point, reaching one hundred and forty percent. Most recently in 2001, Turkey’s economy
was in shambles as a result of having a seventy-percent inflation rate, which the
Associated Press partially attributes to “excessive [government] spending.” The
Scotsman called the recent recession in Turkey, the “worst economic crisis in decades”
because it resulted in two hundred million losing their jobs. As a result, voters voted out
the governing coalition parties, replacing them solely with Recep Tayyip Erdogan’s
Justice and Development Party. To help Turkey recover from this mess, Prime Minister
Erdogan borrowed sixteen billion dollars from the International Monetary Fund, which
answered his call with the prerequisite that he use the money to implement a rigorous
austerity program that was designed to help the economy recover. With the success of
the austerity program implemented by Erdogan’s government, Turkey was finally able to
curb its runaway inflation, making it possible for the country to introduce a new currency
that would make its economy more manageable.

On New Year’s Day 2005, this new currency, the New Turkish Lira, was
introduced, replacing the former Turkish Lira currency. The New Turkish Lira shed the
last six zeros from the old currency, making the country’s currency more respectable and
easier to manage. The new currency was introduced without any major incident and will
co-circulate with the old liras until the end of 2005. During this transition period, prices
for all goods and services in Turkey will be posted according to both currencies. At the
end of the year, the old liras will be taken out of circulation and possibly, will be recycled

into “road paving materials,” according to the New York Times.



Glauber 2

The New York Times, Christian Science Monitor, Manchester Guardian, and the
Scotsman all covered this story, feeling that it was important enough to send reporters to
Turkey. The British Broadcasting Company (BBC) did not mention in an article posted
on their website, whether or not they sent a reporter to cover the story. It seems likely,
though, that they did not cover the story for themselves and that they received the news
through other channels because companies always make it clear when they send a
reporter or an anchor to another country since it makes the news piece appear more
respectable and legitimate. If they did not send their own staff member to cover the
story, they were not alone, however. Microsoft-National Broadcasting Company
(MSNBC) and the New Zealand Herald also did not have anybody covering the story for
them. It may be possible that the New Zealand Herald simply did not have the resources
to send a reporter to Turkey, but it is likely that MSNBC simply was not interested in
sending a reporter to cover this story.

MSNBC is a cable news channel that has covered both domestic and international
news around the clock. When NBC, the parent company of MSNBC, feels that an issue is
important enough, as they did during the Irag War in 2003, when they sent embedded
reporters onto the frontlines with US troops, they make sure that they get coverage of
their own, not somebody else’s story. MSNBC must have felt that the issue did not have
a big enough impact on America to cover the story for themselves. So, they used a story
written by Reuters. At the same time, the New Zealand Herald borrowed their story from
the Associated Press.

All of the articles, except for the Christian Science Monitor, explain that Turkey

has had inflation problems for decades. The Christian Science Monitor only mentions



Glauber 3

that Turkey has had inflation problems since the mid-1990s. This is understandable
though, because that is when Turkey’s major inflation problems began. All of the articles
were sure to mention that there was a tremendous amount of inflation created in the
country after an economic crisis in Turkey in 2001, but only the Manchester Guardian
and the Scotsman really went into detail about the effects that the crisis had on
employment in the country and about how the governing coalition was voted out by
Turkish votes as a result of the crisis. Turkish voters replaced the coalition government
with a single party, the Justice and Development Party, headed by Recep Tayyip
Erdogan. But, only the Manchester Guardian and Reuters explain in detail about Prime
Minister Erdogan’s agreement with the International Monetary Fund to borrow sixteen
billion dollars, in exchange for implementing an austerity program in Turkey that would
help the economy recover. BBC mentioned the existence of the austerity program
without giving any details, while the two American newspapers, the Christian Science
Monitor and the New York Times did not mention anything about the austerity program.
These two papers probably felt that explaining the austerity program to an American
audience was not essential for them to understand the introduction of Turkey’s new
currency.

While the articles differ on how much in the way of details to divulge to its
audience, they all explain the essential fact that the recent stabilization of Turkey’s
economy and the lowering of their inflation rate, as a result of the success of the austerity
program (not explained in all articles), made it possible for Turkey to introduce a new
currency. The Scotsman was the only source to editorialize on the matter, saying that

Turkey’s new currency will likely be more successful than new currencies that have been



Glauber 4

introduced in Russia and Brazil in recent times. The newspaper believes this because
Turkey’s inflation rate has steadily decreased, unlike in the other countries.

Reuters includes a quote from a columnist in the daily Hurriyet newspaper, saying
that the new Turkish lira “is not only a currency without six zeroes but also a hope for an
end to expensive living and high inflation.” Without this high inflation, BBC, the
Associated Press, the Scotsman, and the Christian Science Monitor believe that there will
be an increase in foreign investment in the country. They explain that investors were too
confused with all the zeroes in the Turkish currency to invest before and they expect that
now investment will begin to increase in the country with the new, simplified currency.
The Associated Press warns though, that for foreign capital to come into the country and
stay in the country, inflation must be kept low and “Turkish governments must avoid the
type of excessive spending that was partly responsible for the inflation.” Nevertheless,
all of the articles believe that the new currency will have a positive effect on Turkey’s
future. This is the consensus within Turkey and in the international community.

One Turkish individual expressed enthusiasm to the Christian Science Monitor
over the introduction of the new currency, saying that the international community would
now “be able to see the value of the Turkish lira, while the dollar is dropping [in value].”
Another Turk, the manager of a fruit and vegetable stand in Istanbul, Turkey, told the
New York Times that he believes “It will be very good to use money that seems closer to
what people use in Europe and [in] America.” Similar quotes can be found in all of the
articles, as can quotes from Turkey’s Prime Minister, who believes that the new currency
will make Turkey more respected in the world. Erdogan believes this because they will

no longer be the laughingstock of the world for having the largest bill of any country, a



Glauber 5

twenty million lira note, worth only fifteen American dollars. Turks will now be able to
go to a movie for twenty new liras, instead of twenty million of the old liras.

Reuters, BBC, and the Christian Science Monitor all believe that Turkey’s new
currency will help get them into the European Union, which Turkey desperately wants to
become a member of. The Manchester Guardian does not discuss Turkey’s chances of
being accepted into the European Union. They only mention that Turkey will meet with
the European Union in October 2005 to discuss the possibility of Turkey joining the
organization. This is more, however, than the Associated Press and the New York Times
had to say about Turkey’s possible entry, not even bringing up the European Union in
their articles. The New York Times seems to have written an article focused exclusively
on the introduction of the new currency without any detailed distractions or incites about
what impact the new currency will really have on Turkey. The Christian Science
Monitor held the strongest belief that Turkey would be admitted into the European
Union.

Of all the sources, only the Associated Press and the Manchester Guardian bring
up the fact that Turkey is largely a Muslim country. At the same time, these sources
unfortunately do not make it clear to the reader that Turkey’s government is secular.
Reuters is the only source to point out this fact. The fact that Turkey has a secular
government is one of the reasons that they are being considered for entry into the
European Union. Explaining Turkey as a Muslim country, without explaining that there
IS a separation between religion and government in the country, can also leave the
uninformed reader with a negative impression of Turkey, especially after the September

2001 attacks on America that were conducted in the name of Islam.



	Beyond the Headlines: Turkey’s New Lira

